afvallen-met-sporten

Afvallen met sporten

Posted on Posted in De Fitpraktijk

‘Sinds ik meer beweeg, val ik eindelijk af. En ik heb de hele dag meer energie.’

Het is niet de eerste keer dat ik dit hoor. Soms volgen mensen een voorbeeldig weekmenu, maar wil het gewicht niet omlaag. Dan starten ze met een beweegplan en ineens verandert er van alles. Zelf ben ik een sporter en als ik om wat voor reden dan ook een periode wat minder beweeg, merk ik het meteen aan van alles: mijn gewicht, mijn energie èn mijn humeur hebben er onder te lijden. In mijn zoektocht naar de relatie tussen voeding en gezondheidsklachten, lees ik telkens hoe belangrijk bewegen is. Reden om het tot jouw goede voornemen te maken.

 

Meer energiebewegen-afvallen

Bewegen geeft energie. Dat klinkt raar en als je net begint met wat meer beweging, geloof je het misschien ook nog niet. Maar door beweging, daalt je bloedglucose en dat geeft een minder vermoeid gevoel. Door het teveel aan suiker en snelle koolhydraten in voeding lopen veel mensen met een verhoogd of snel schommelende bloedglucose rond. En dat geeft een vermoeid gevoel. Als je beweegt, hebben je spieren glucose nodig en halen dat uit je bloed. Het gevolg? Een lager en stabieler bloedglucose en meer energie.

 

Beter humeur

Bewegen zorgt voor de aanmaak van het hormoon endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Dit hormoon geeft fijne gevoelens en heeft een kalmerend en pijnstillend effect. Tel dit op bij het voldane gevoel van sport en het feit dat je meer energie hebt door een verlaagde bloedglucose en je humeur kan niet meer kapot.

 

Afvallen en andere gezondheidsvoordelen

hart-en-vaatziektenEén van de grootste voordelen van bewegen is een gezonder gewicht. Want een gezond gewicht verlaagt het risico op gewrichtsklachten, hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten. Maar er is meer voordeel. Het vermindert de kans op medicijngebruik. Daarbij zorgt beweging voor meer spiermassa en sterkere botten, wat vooral fijn is bij ouder worden. Het verbetert het denkvermogen en geheugen. Er zijn zelfs aanwijzingen dat het de kans op kanker en dementie verlaagt.

Wil jij fitter worden? Door gezonde voeding en meer beweging? Klik dan hier voor meer informatie of neem dan contact op met de Fitpraktijk en maak vrijblijvend kennis.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *