Emotie-eten de baas

Emoties hebben invloed op je eetlust. Heb je bijvoorbeeld stress of depressieve klachten, dan is een natuurlijke reactie een verminderde eetlust. Ook zenuwen of verdriet kunnen ervoor zorgen dat je minder honger hebt. Maar soms is deze natuurlijke reactie verstoord, meestal door verkeerd aangeleerde gewoonten en associaties. Denk maar aan het koekje dat een kind krijgt als troost.

 

De volgende gewoonten kunnen erop duiden dat je emoties de trigger zijn om te gaan eten.

Altijd honger

Je voelt je niet op je gemak en gaat daarom eten
Je eet ook als je geen honger hebt of je voelt niet goed wanneer je honger hebt
Je voelt je schuldig nadat je gegeten heb
Eten is een traktatie als iets goed of juist fout is gegaan
Je houdt controle over je eten
Je denkt de hele dag aan eten
Je eet stiekem

 

Emotie-eten test

Het is goed om te weten om wat voor redenen je misschien teveel eet. Als emotionele eter is het namelijk niet verstandig en niet zinvol om streng te lijnen of te sporten. Het is belangrijker om je emoties de baas te worden en iets te doen aan het verlangen naar eten op momenten dat je geen honger hebt. Psychologiemagazine heeft een onlinetest waarmee je kunt ontdekken of je een emotionele of externe eter bent. Een externe eter is vooral gevoelig voor prikkels van buitenaf en gaat daardoor eten.
 

Tips bij emotie-eten

  1. Houd een tijdje een eetdagboek bij. Maak daarin bij alles wat je eet ruimte om op te schrijven waarom je eet en hoe je je voelt op het moment waarop je besluit iets te gaan eten.
  2. Ga op zoek naar alternatieven voor eten. Ga bijvoorbeeld naar buiten, neem een douche, schrijf dingen van je af, zoek iemand op om mee te praten.
  3. Leer op een andere manier om te gaan met je emoties. Zoek daar hulp bij.
  4. Zorg voor zo weinig mogelijk verleiding.
  5. Zorg voor eten in huis dat bereidingstijd nodig heeft.
  6. Ga bewegen. Hierdoor maak je hormonen aan waardoor je je beter gaat voelen.

Red je het niet alleen? Dat is heel normaal. Gedragsverandering is niet makkelijk en hulp of een stok achter de deru is soms nodig. Maak een afspraak om te ontdekken wat ik voor je kan betekenen.