Suiker in fruit

Suikers in fruit: het misverstand

Posted on Posted in Voeding

‘Banaan mag toch niet? Die zijn slecht.’

‘Fruit is ook suiker.’
 

Hoe zit het nu precies met fruit?

Ja, er zit suiker in fruit. Fructose om precies te zijn. Fructose is een monosacharide en monosacharides worden meestal snel opgenomen in de bloedbaan. Maar er zit meer in fruit. Belangrijk is namelijk de structuur: de combinatie met vezels zorgt ervoor dat de vertering van deze monosacharide langzamer verloopt en dus gelijkmatiger in het bloed wordt opgenomen. Wat betekent dat?

Ten eerste: eet fruit in zijn geheel. Eet de sinaasappel en drink niet alleen het sap. Je haalt dan namelijk de vezels eruit en drinkt de fructose op, waardoor er een snellere opname in het bloed is. In de documentaire The truth about sugar zie je hoe één vrouw zoveel mogelijk sinaasappels moet eten en een tweede vrouw zoveel mogelijk sinaasappelsap moet drinken. De tweede vrouw krijgt 9 keer zoveel suikers binnen als de eerste vrouw. Dus als je puur natuur eet, zul je automatisch niet teveel binnenkrijgen.

Ten tweede: eet voldoende fruit, maar ook weer niet teveel. Twee stuks fruit is goed.

En tot slot: ga fruit niet vermijden vanwege de suiker(s). De meeste vruchten zitten bomvol vitaminen en mineralen. De WHO stelt niet voor niets dat de maximale hoeveelheid suiker 25 gram per dag zou moeten zijn met uitzondering van suiker uit fruit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *